مشاوره رایگان :09936519002

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی

جرایم مالیاتی سامانه مودیان

موضوع جرایم مالیاتی در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، مورد بررسی ما در اینجا است. از دیرباز، دولت‌ ها برای تامین منابع مالی و ساماندهی امور جامعه، به دریافت مالیات از مردم می‌پرداختند. در حال حاضر، سازمان امور مالیاتی کشور مسئول دریافت مالیات از مودیان است و برای اطمینان از پرداخت مالیات، قوانین و مقررات خاصی را ایجاد کرده است. در صورت عدم پرداخت مالیات، جرایم خاصی در نظر گرفته شده است که از مهمترین این مقررات است.

سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی، یک سرویس جدید ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است. این سامانه به عنوان یک پل ارتباطی بین اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان امور مالیاتی عمل می‌کند. تمامی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار موظف هستند که در این سامانه ثبت نام کنند و تمامی فعالیت‌های مربوط به کسب و کار خود را از طریق این سامانه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این سامانه با هدف افزایش تعامل و ارتباط آسان‌تر بین اشخاص و سازمان امور مالیاتی طراحی شده است.

با توجه به اینکه ارسال صورتحساب ها به صورت الکترونیکی و استفاده از سامانه مودیان اجباری شده است، نیاز به یک نرم افزار واسط احساس می شود.

همه مودیان مالیاتی باید در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ثبت نام کنند. سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس این، هر چند وقت یکبار قوانین را اعلام می‌کند و اطلاعاتی در مورد چگونگی و مقدار پرداخت مالیات ارائه می‌دهد. در صورت عدم رعایت این موارد توسط مودیان، آنها ممکن است متخلف شناخته شوند و در مواجهه با جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی قرار بگیرند. اولین تخلف در این زمینه عدم ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان است که شامل موارد مختلفی می‌شود. در زیر با برخی از این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد:

خرید نرم افزار مودیان
خرید نرم افزار مودیان

الف: عدم ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

این تخلف یک مبحث کلی است و شامل تخلفات زیر می‌شود:

  • عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
  • عدم پاسخ به فراخوان‌های سامانه مودیان
  • عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی
  • عدم استفاده از شناسه مالیاتی یکتا

توجه: شناسه یکتای مالیاتی، که گاهی به اختصار شناسه یکتا نامیده می‌شود، کدی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی مودی مالیات تعلق می‌گیرد. این کد برای شناسایی دقیق مودیان مالیاتی در سامانه مالیاتی کشور به کار می‌رود.

  • استفاده غیرقانونی از کد یکتای مالیاتی دیگران
  • انتقال کد یکتای شخصی به دیگران برای استفاده غیرمجازموارد فوق از جمله تخلفاتی هستند که می‌توانند موجب جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شوند. این جرایم بر اساس تشخیص مقام ذی‌صلاح، می‌تواند شامل پرداخت 10 درصد از کل فروش یا پرداخت 2 میلیون تومان باشد. البته با توجه به تورم سالیانه در کشور، معمولا جریمه معادل 10 درصد مبلغ فروش در نظر گرفته می‌شود و مبلغ ذکر شده فقط در قانون به صورت نوشتاری وجود دارد.

ب: عدم اعلام شماره حساب‌های تجاری

مودیان مالیاتی باید حساب‌های بانکی تجاری خود را در سامانه مودیان ثبت و اعلام کنند. در صورت عدم رعایت این مورد، مودیان ممکن است متخلف شناخته شوند و موضوع جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را تجربه کنند. این جریمه معمولا 10 درصد عملکرد و فروش پس از رصد تراکنش‌های بانکی و استخراج اطلاعات مورد نظر است. علاوه بر این، معمولا خاطیان از معافیت‌های مالیاتی که هر ساله برای تشویق مودیان در نظر گرفته می‌شود، محروم می‌شوند.

ج: عدم ارائه فاکتور چاپی معتبر به خریدار

بله! شما درست فهمیده‌اید. عدم ارائه فاکتور چاپی معتبر یا همان صورتحساب توسط فروشنده نیز از جمله تخلفاتی است که می‌تواند موجب جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شود. اگر فروشنده فاکتور معتبر و بدون خرابی به خریدار ارائه نکند، ممکن است متخلف شناخته شود و موضوع جریمه 2 درصدی یا دوباره دو میلیون تومانی مبلغ صورتحساب را تجربه کند. لازم به ذکر است که همانطور که قبلا اشاره شد، متخلف ملزم به پرداخت یکی از این دو جریمه در نظر گرفته شده (هر کدام که مبلغ بیشتری داشته باشد) خواهد بود. برای بررسی میزان مالیات یا ارائه فاکتور و صورتحساب و در نتیجه جلوگیری از جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توانید به وب‌سایت: my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

د: عدم ارسال فاکتور یا صورتحساب به سامانه مودیان

مودیان مالیاتی علاوه بر صدور صورتحساب، باید آن را به سامانه مودیان ارائه کنند. در صورت عدم انجام این کار، باز هم ممکن است متخلف شناخته شوند و موضوع جریمه 10 درصدی را تجربه کنند. سازمان امور مالیاتی کشور برای سهولت دریافت مالیات، سامانه‌ها و برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف اینترنتی را در نظر گرفته است. البته شاید بهترین راه همان مراجعه به سامانه امور مالیاتی کشور باشد.

ه: عدم اعلام تعطیلی یا عدم ارائه گزارش درست 

واحدهای تجاری برای جلوگیری از مواجهه با جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، باید تعطیلی یا انحلال واحد تجاری خود را به موقع در سامانه اعلام کنند. همچنین، اگر مودیان تغییر مکان تجاری خود را در سامانه ثبت نکنند، ممکن است با جرایم مالیاتی مواجه شوند. سومین مورد تخلف، عدم ارائه گزارش صحیح فروش است. مودیان مالیاتی باید با مراجعه به موقع به سامانه‌های مربوطه، گزارش فروش خود را به درستی اعلام کنند. در صورت عدم رعایت این مورد، جریمه‌ای معادل 1 درصد مبلغ فروش گزارش نشده به آنها تعلق خواهد گرفت.این قانون و جریمه نیز برای سامانه ارزش افزوده صادق است. مودیان باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در تاریخ‌های خاص اعلام شده جمع‌آوری و ارسال کنند تا از جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در امان باشند. حتی اگر مودی مالیاتی در بازه زمانی خاصی فعالیت مالی نداشته باشد، باز هم پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده، ضروری است.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان
جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

جرایم مالیاتی سامانه مودیان

به طور کلی، جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی به عنوان جریمه‌های سنگین شناخته می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع، دو تبصره از ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در تبصره 1 ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان درباره جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی آمده است:

مقدار جریمه‌های ثابت که در این قانون آمده است، هر سال بر اساس نرخ تورم سالانه و بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود.

بانک مرکزی معمولا در فواصل زمانی مختلف، آخرین نرخ تورم را اعلام می‌کند. بر اساس تبصره فوق، جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی هر سال افزایش می‌یابد.

همچنین تبصره 2 این قانون بیان می‌کند:

سازمان امور مالیاتی کشور نمی‌تواند بیش از نیمی از جریمه‌های مربوط به این ماده را طبق ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم معاف کند.

این تبصره‌ها به این معناست که سازمان امور مالیاتی کشور برای افرادی که به پرداخت جرایم مالیاتی خود اقدام نمی‌کنند، جریمه‌های سنگینی را در نظر گرفته است.

و: اخلال در سیستم مالیاتی کشور

این نقض می‌تواند به عنوان یکی از تخلفات سازمان‌یافته و باندی شناخته شود. به همین دلیل، جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در مورد آن، از موارد ذکر شده فوق بیشتر است. بیشتر موارد فوق از نوع تقصیر و کوتاهی در انجام موارد مورد نیاز هستند اما اخلال و تقلب در سیستم مالیاتی می تواند از طریق استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف و استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب انجام شود. قانون‌گذار برای این نوع تخلفات، جرایم سنگینی را در نظر گرفته است. برخی از این جرایم عبارتند از:

مجازات نقدی تا 80 میلیون ریال: همانطور که قبلاً اشاره شد، بیشتر جرایم در نظر گرفته شده برای تخلفات در حیطه 20 میلیون ریال بود، اما در این نوع تخلفات، قانون‌گذار اجازه داده تا متخلف تا مبلغ 80 میلیون ریال هم جریمه نقدی شود.

شلاق تا 99 ضربه: در تخلفات اولیه فقط بحث جریمه نقدی مطرح بود، اما در این نوع تخلفات حتی مجازات شلاق هم اضافه شده است.

محرومیت از برخی حقوق اجتماعی: طبعاً اختلال در سیستم اقتصادی کشور به حدی اهمیت دارد که قانون‌گذار بتواند متخلف و مجرم را به محرومیت از حقوق اجتماعی تا 5 سال محکوم کند.

البته، جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در موارد اخلال که در فوق اعلام شده، شامل مواردی است که برای بار اول اتفاق می‌افتد. در صورت تکرار این تخلف، بسته به نوع تخلف، میزان جریمه در نظر گرفته شده افزایش خواهد یافت.

معرفی نرم افزار واسط سامانه مودیان فپرا
راه حلی آسان برای مدیریت صورتحساب های الکترونیکی و جلوگیری از جرایم مالیاتی
معرفی نرم افزار واسط سامانه مودیان فپرا، ابزاری که به شما کمک می کند تا به طور کامل با سامانه مودیان و قوانین مربوط به صورتحساب های الکترونیکی همگام باشید و از جرایم مالیاتی جلوگیری کنید.
با استفاده از نرم افزار فپرا می توانید:
* به طور آسان و سریع صورتحساب های الکترونیکی خود را صادر و ارسال کنید.
* گزارش های دقیق و جامع از معاملات خود دریافت کنید.
* از آخرین قوانین و مقررات مربوط به سامانه مودیان آگاه باشید.
* احتمال خطا در صدور صورتحساب ها را به حداقل برسانید.
* از جرایم مالیاتی و هزینه های اضافی جلوگیری کنید.
نرم افزار مودیان فپرا برای چه کسانی مناسب است؟
* همه ی صاحبان کسب و کار که موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.
* حسابدداران و متخصصان مالی که به دنبال راه حلی آسان برای مدیریت صورتحساب های موکلان خود هستند.
* هر کسی که می خواهد از جرایم مالیاتی و دردسرهای مربوط به سامانه مودیان جلوگیری کند.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه ی نمایشی رایگان نرم افزار فپرا، به وب سایت https://fpra.ir/ مراجعه کنید.
با استفاده از نرم افزار فپرا، خیالتان از بابت سامانه مودیان و صورتحساب های الکترونیکی راحت خواهد بود!

جهت دریافت مشاوره از تیم فپرا همین حالا با ما تماس بگیرید : 09936519002

جمع بندی پایانی ما در این مقاله به برسی مجازات های مالیاتی سامانه مودیان پرداختیم .

هدف از این مقاله این بود که تاکید کنیم مودیان مالیاتی، چه افرادی باشند و چه سازمان‌هایی، موظف هستند که مالیات تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت به موقع، جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در انتظار آنها خواهد بود. البته در همین حال، سازمان‌های مربوطه برای افرادی که به موقع مالیات خود را پرداخت می‌کنند، تشویق‌ها و بخشودگی‌هایی را در نظر گرفته‌اند. برای اینکه مودیان از جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در امان باشند، بهتر است که ضمن آگاهی از قوانین و مقررات، به انجام وظایف تعیین شده بپردازند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]