مشاوره رایگان :09936519002

داده های ساختار یافته در سئو

داده های ساختار یافته در سئو

داده های ساختار یافته در سئو

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته به گونه‌ای از اطلاعات اشاره دارد که در قالب‌ها و فرمت‌های مشخص و قابل‌فهم برای ماشین‌ها سازمان‌دهی شده‌اند. این نوع داده‌ها با استفاده از قالب‌بندی‌های استاندارد مثل JSON، XML و CSV ذخیره و انتقال می‌یابند و به موتورهای جستجو و سیستم‌های داده‌کاوی کمک می‌کنند تا به راحتی داده‌ها را پردازش و تحلیل کنند. داده‌های ساختار یافته نه تنها به افزایش دقت نتایج جستجو کمک می‌کنند بلکه به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا به صورت دقیق‌تر و کارآمدتر تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود را انجام دهند.

تلفن: 02832821169
موبایل: 09936519002، 09936519003، 09936519006

structured data چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

زمانی که در گوگل به جستجوی اطلاعات می‌پردازید، ممکن است متوجه شده باشید که برخی نتایج به طور برجسته‌تری نسبت به دیگر نتایج نمایش داده می‌شوند. برای مثال، ممکن است در کنار برخی نتایج، پرسش و پاسخ‌های متداول، امتیاز صفحه، تاریخ ایجاد صفحه و … نمایش داده شوند.

این نوع نمایش اطلاعات، توجه بیشتری را از سوی مخاطبان جلب می‌کند و احتمال کلیک بر روی آن‌ها را افزایش می‌دهد. دلیل این نمایش برجسته، استفاده از داده‌های ساختار یافته یا Structured Data در صفحات وب است. داده‌های ساختار یافته به وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات خود را به صورت منظم و قابل فهم برای موتورهای جستجو سازماندهی کنند و در نتیجه نتایج جستجو به شکل بهتری نمایش داده شوند.

در این مقاله، به معرفی و بررسی داده‌های ساختار یافته خواهیم پرداخت. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، مطالعه این مقاله از شرکت فنیمهندسی فپرا را از دست ندهید.

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته چیست؟

داده‌های ساختار یافته یا Structured Data نوعی از اطلاعات است که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا محتوای خود را به شکلی که موتورهای جستجو بتوانند آن را به راحتی درک کنند، ارائه دهند. این داده‌ها از طریق کدهای خاصی به نام Schema.orgبه صفحات وب اضافه می‌شوند. موتورهای جستجو با خواندن این کدها، اطلاعات صفحات وب را به شکلی متمایز و برجسته در نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

آموزش ویژگی Flagged آپدیت جدید اینستاگرام
حتما مطالعه کنید:

استفاده از داده‌های ساختار یافته باعث می‌شود صفحات وب شما در نتایج جستجو با المان‌های اضافی مثل پرسش و پاسخ‌ها، امتیازات، تاریخ ایجاد و… نمایش داده شوند. این نمایش متمایز، که به آن ریچ اسنیپت (Rich Snippet) گفته می‌شود، می‌تواند توجه بیشتری را به صفحات شما جلب کند و احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ها را افزایش دهد.

برای مثال، اگر شما یک سایت سئو دارید و داده‌های ساختار یافته را به مقالات خود اضافه کنید، نحوه نمایش صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل تغییر می‌کند و این صفحات نسبت به دیگر نتایج به شکل برجسته‌تری نمایش داده می‌شوند. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل همیشه صفحات شما را به صورت متمایز نمایش دهد؛ بلکه این تصمیم به عهده گوگل است.

بیشتر بدانید : تأثیر سرعت سایت بر سئو و رتبه بندی

ایا استراکچردیتا بر سئو تاثیر دارد
داده های ساختار یافته در سئو

آیا Structured Data بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟

پس از شناخت داده‌های ساختار یافته و کاربردهای آن، لازم است به تاثیرات آن بر سئوی سایت نیز توجه کنیم. استفاده از داده‌های ساختاریافته برای سئو اهمیت بسیاری دارد، چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل را در درک بهتر موضوع و محتوای صفحات سایت شما یاری می‌کند. گوگل نیاز دارد تا بفهمد هر صفحه وب در مورد چه موضوعی است و محتوای آن چیست، تا بتواند آن را به درستی در نتایج جستجو نمایش دهد.

با استفاده از داده‌های ساختار یافته، شما در واقع در حال گفتگو با گوگل هستید و به او می‌گویید که محتوای صفحه شما در مورد چیست. این فرآیندی که توضیح داده شد به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو گوگل و موتور های جستجوکمک شایانی می‌کند. همچنین، داده‌های ساختاریافته نحوه نمایش صفحه سایت شما در نتایج جستجو را تغییر می‌دهند و اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند. این امر منجر به افزایش احتمال کلیک کاربران بر روی صفحه شما می‌شود.

به طور خلاصه، داده‌های ساختاریافته به شما کمک می‌کنند تا محتوای سایت خود را به گونه‌ای ارائه دهید که هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران قابل فهم‌تر و جذاب‌تر باشد.

چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟
حتما مطالعه کنید:

بیشتر بدانید : اهمیت امنیت سایت بر سئو

نحوه استفاده از استراکچردیتا

چرا استراکچر دیتا برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؟

هر موتور جستجویی تلاش می‌کند بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد، زیرا اگر کاربر نتیجه رضایت‌بخشی از جستجوی خود نگیرد، به سرعت به سراغ موتور جستجوی دیگری می‌رود. گوگل به دلیل تلاش همیشگی‌اش برای فهم دقیق منظور کاربر از جستجوی یک عبارت و ارائه بهترین نتایج، به محبوب‌ترین و پرکاربردترین موتور جستجو تبدیل شده است.

برای تحقق این هدف، گوگل باید محتوای تمامی صفحات ایندکس شده را به طور دقیق درک کند و اینجاست که داده‌های ساختار یافته وارد میدان می‌شوند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، داده‌های ساختار یافته زبان مشترکی بین مدیر سایت و گوگل هستند که به شما امکان می‌دهند با گوگل گفتگو کنید. گوگل از این داده‌ها نه تنها برای شناسایی صفحات شما بلکه برای نمایش بهتر نتایج جستجو نیز استفاده می‌کند. این کار تجربه کاربری را در جستجوی گوگل بهبود می‌بخشد با این توضیحات، داده‌های ساختار یافته به شما کمک می‌کنند تا محتوای سایت خود را به نحوی ارائه دهید که برای موتورهای جستجو و کاربران قابل فهم‌تر و جذاب‌تر باشد.

نحوه استفاده از داده‌های ساختار یافته

راه‌های مختلفی برای ایجاد داده‌های ساختار یافته وجود دارد، اما گوگل استفاده از اسکریپت JSON-LD را ترجیح می‌دهد. این روش به خاطر راحتی و ساده بودن، در بین کاربران نیز محبوبیت زیادی دارد. برخلاف روش‌های دیگر که نیاز به تغییر در کدهای HTML دارند، اسکریپت JSON-LD به طور مستقل از کدهای HTML عمل می‌کند و می‌توانید آن را در هر جایی از کدهای صفحه قرار دهید؛ مانند قسمت فوتر یا هدر صفحه.

حتی می‌توانید این اسکریپت‌ها را میان محتوای صفحه قرار دهید و آن‌ها همچنان کار خود را به درستی انجام خواهند داد. ویرایش این اسکریپت‌ها نیز بسیار ساده است. برای استفاده از داده‌های ساختار یافته با این روش، باید با استفاده از ابزارهای موجود، اسکریپت JSON-LD موردنیاز خود را ایجاد کنید. سپس کافی است این اسکریپت‌ها را کپی کرده و در ویرایشگر متن یا ویرایشگر کد سایت خود جایگذاری کنید. با اعمال تغییرات، داده‌های ساختار یافته برای صفحه موردنظر فعال می‌شوند.

استاندارهای استراکچردیتا

استانداردهای استراکچر دیتا

با گسترش استفاده از داده‌های ساختار یافته، موتورهای جستجو پروژه‌ای به نام Schema.org را توسعه دادند تا استانداردهای یکنواختی برای داده‌های ساختار یافته در تمام موتورهای جستجو ایجاد کنند. در سایت Schema.org می‌توانید تمامی انواع استاندارد داده‌های ساختار یافته را پیدا کرده و استفاده کنید. این سایت منبعی از کدهای مورد نیاز برای ایجاد داده‌های ساختاریافته است؛ کدهایی که بر اساس استانداردهای داده‌های ساختار یافته نوشته شده‌اند و توسط همه موتورهای جستجو قابل شناسایی هستند.

جستجو بر اساس تاریخ در گوگل
حتما مطالعه کنید:

نحوه استفاده از داده‌های ساختار یافته

با مراجعه به این سایت، به راحتی می‌توانید انواع استراکچر دیتای مورد نیاز خود را پیدا کنید. برای مثال، اگر صفحه‌ای برای فروش تی‌شرت در سایت خود دارید، می‌توانید کدهای استراکچر دیتای مربوط به رنگ، سایز و قیمت تی‌شرت را پیدا کنید که این اطلاعات را در نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهند. مزیت استفاده از Schema.org این است که این کدها بر اساس استانداردهای موتورهای جستجوی بزرگ نوشته شده‌اند و با استفاده از این کدهای استاندارد، سایت شما توسط همه موتورهای جستجو شناسایی می‌شود.

جمع بندی (داده های ساختار یافته در سئو)

داده‌های ساختار یافته یا Structured Data نقشی حیاتی در بهبود سئو سایت‌ها ایفا می‌کنند. این داده‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات وب را بهتر درک کنند و نتایج جستجو را به شکلی برجسته‌تر نمایش دهند. با استفاده از استانداردهای Schema.org، سایت‌ها می‌توانند کدهای موردنیاز برای نمایش اطلاعات اضافی مانند رنگ، سایز، قیمت و پرسش و پاسخ‌ها را به نتایج جستجوی خود اضافه کنند. این نمایش متمایز که به آن ریچ اسنیپت (Rich Snippet) گفته می‌شود، می‌تواند توجه بیشتری را جلب کرده و نرخ کلیک کاربران را افزایش دهد.

شرکت فنی مهندسی فپرا یکی از پیشگامان در این حوزه است که با بهره‌گیری از دانش و تخصص خود، خدمات مشاوره و پیاده‌سازی داده‌های ساختار یافته را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از روش‌های پیشرفته مانند اسکریپت JSON-LD، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محتوای سایت خود را به شکلی سازمان‌دهی کنند که موتورهای جستجو به راحتی آن را شناسایی و پردازش کنند. بدین ترتیب، سایت‌ها می‌توانند بهبود رتبه خود در نتایج جستجو را تجربه کنند و بازدهی بیشتری از تلاش‌های سئوی خود داشته باشند.

تلفن: 02832821169
موبایل: 09936519002، 09936519003، 09936519006

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]


آخرین مقالات

خدمات پسیو شبکه چیست؟

خدمات پسیو شبکه چیست؟

داده های ساختار یافته در سئو

داده های ساختار یافته در سئو

اهمیت امنیت سایت بر سئو

اهمیت امنیت سایت بر سئو


دسته بندی مقالات


خدمات پسیو شبکه چیست؟

خدمات پسیو شبکه چیست؟

داده های ساختار یافته در سئو

داده های ساختار یافته در سئو

اهمیت امنیت سایت بر سئو

اهمیت امنیت سایت بر سئو